U-25b

U-25b

U-25b

Separator ruchu punktowy U-25b

Opis

1. SYMBOL, NAZWA ZNAKU
Separator ruchu punktowy U-25b

2. ZNACZENIE I STOSOWANIE
Separatory ruchu U-25 przeznaczone są do optycznego i mechanicznego:

  • rozdzielenia pasów o przeciwnych kierunkach ruchu,
  • oddzielenia pasów ruchu dla pojazdów komunikacji zbiorowej,
  • wyznaczenia toru jazdy pojazdów,wyznaczenia zawężonych pasów ruchu,
  • wyznaczania krawędzi jezdni oraz (lub) przeciwdziałania niepożądanemu (niekontrolowanemu) przejeżdżaniu na powierzchnie wyłączone z ruchu, ciągi piesze i rowerowe.
Separatory stosuje się w szczególności tam, gdzie wyznaczenie pasów ruchu za pomocą znaków poziomych jest niewystarczające dla zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu w związku z prowadzonymi robotami w pasie drogowym, jak również jako stałe urządzenia bezpieczeństwa.
Separatory mogą być stosowane jako ciągłe lub punktowe.
Dopuszcza się układanie separatorów U-25a barwy białej do oddzielenia pasa ruchu przeznaczonego wyłącznie dla pojazdów komunikacji publicznej, np. torowiska tramwajowego lub pasa autobusowego.
Do rozdzielania pasów o przeciwnych kierunkach ruchu pojazdów, w związku z robotami prowadzonymi w pasie drogowym, stosuje się separatory U-25a barwy żółtej, układane na jezdni liniowo i tworzące na jezdni ciąg w formie pasa. Wzdłuż tak oznakowanego rozdzielenia pasów ruchu dodatkowo umieszcza się tablice kierujące U-21.
Na prostych odcinkach wygrodzenia dopuszcza się także stosowanie separatorów U-25b układanych punktowo wraz z tablicami kierującymi U-21.
Separatory U-25a i U-25b wykonywane sa z wysokoudarowego tworzywa sztucznego lub betonu. Muszą być odpowiednio przymocowane do na­wierzchni jezdni w sposób zapobiegający przemieszczaniu.
Separatory U-25c wykonywane są z tworzywa sztucznego o odpowiedniej wytrzymałości umożliwiającego obciążenie ich wnętrza poprzez zasypanie piaskiem lub zalanie wodą.
Sepa­ratory U-25c stosuje się tylko w czasowej organizacji ruchu. Dopuszcza się do stosowania separatory złożone z elementów o następujących barwach:

  • żółtej,
  • białej,
  • białej i czerwonej, montowanych na przemian.

3. SPECYFIKACJA TECHNICZNA
3.1 WYKONANIE
Wykonane  są w oparciu o Rozporządzenie Ministra Infrastruktury regulujące warunki techniczne dla znaków drogowych.
3.2 RODZAJ PODKŁADU
Znaki wykonane na podkładzie z blachy ocynkowanej o grubości 1,25mm. Tylne krawędzie podwójnie gięte po całym obwodzie, montaż znaku do słupka za pomocą uniwersalnego uchwytu mocującego. Tył znaku zabezpieczony farbą szarą (malowanie proszkowe).
3.3 FOLIA ODBLASKOWA
Lico znaku wyklejone z folii odblaskowej I i II generacji.